reklama

Koľko stojí cestovanie na Novom Zélande?

Na Novom Zélande som strávil 14 dní a stálo ma to 1500€. V článku sa dočítate podrobné informácie o cenách za stravu, ubytovanie či prenájom auta a pridám aj zopár užitočných rád a samozrejme aj krásne fotografie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Tí, čo ste tu najmä kvôli fotografiám, tak tie nájdete na konci článku alebo na mojom Instagrame @zapisky_cestovatela

Letenky

Nový Zéland je moja srdcovka. Toto bola už moja druhá návšteva tejto úžasnej krajiny, aj keď tento krát iba na pár dní. Prvý krát som mal to šťastie a získal som Working Holiday víza, s ktorými som tam mohol cestovať a pracovať až 15 mesiacov. Vtedy som celý ten čas strávil na južnom ostrove, takže teraz nastal čas objavovať aj severný ostrov i keď som to vôbec neplánoval. Tie letenky si ma ale proste našli. Sledujem niekoľko stránok zameraných na akciové letenky a keď som videl, že Nový Zéland je za 285€ z Paríža a za 320€ z Frankfurtu, tak som neváhal ani sekundu. Takto lacno sa tam už asi nikdy nedostanem :) Nakoniec som kúpil letenky z Frankfurtu, pretože Paríž bol už vypredaný. Išlo to naozaj na dračku a trvalo iba pár minút, kým sa to všetko vypredalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Letenky som kupoval ešte v apríli 2018 a letel som až v novembri, takže som mal dosť času na plánovanie trasy. Pôvodne som chcel obehnúť v podstate celý ostrov od Wellingtonu až po Cape Reinga na úplnom severe ale nakoniec som sa rozhodol neponáhľať. Išiel som radšej pomalším tempom a spravil som si okruh centrálnou časťou severného ostrova. Začínal som v Aucklande, namieril som si to k Mount Taranaki, potom cez Forgotten World Highway do Národného Parku Tongariro, okolo jazera Taupo k ďalšiemu jazeru Rotorua, cez mesto Tauranga na poloostrov Coromandel a naspäť do Aucklandu.

Koho by zaujímalo, kde som našiel tak lacné letenky, tak bolo to cez web cestujlevne.com ale oplatí sa sledovať aj ďalšie stránky. Viac na túto tému som napísal v jednom z mojich predošlých článkov, "Ako a kde hľadať lacné letenky".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prenájom auta

Celkovo som autom prešiel okolo 2000km, takže denne približne 150km. Auto som si prenajal cez web yourdrive.co.nzkde svoje autá ponúkajú na prenájom miestni ľudia. Zdalo sa mi to o niečo lacnejšie ako cez požičovňu. Mal som požičanú Hondu Step Wagon, čiže trochu väčšie auto. Mal som totiž v pláne čo najviac späť v aute, aby som ušetril na ubytovaní. Prenájom auta na 13 dní ma vyšiel na 335€ plus som si dal to najdrahšie poistenie, ktoré bolo k dispozícii za 9€ na deň. Celkovo som teda za prenájom auta zaplatil 455€. Spomínanú stránku určite odporúčam, viete si tam nájsť aj oveľa lacnejšie autá a za dva týždne kľudne zaplatíte aj menej ako 250€ (ak to risknete bez poistenia). Samozrejme na Zélande fungujú aj klasické požičovne. Medzi tie najznámejšie patria Jucy, Britz, Wicked Campers alebo Tui Campers. Porovnanie rôznych ďalších požičovní a kopec iných užitočných info nájdete na webe backpackerguide.co.nz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzín stojí na Novom Zélande približne tak ako u nás a ja som prejazdil spolu 225€. Nafta je samozrejme lacnejšia a môže sa oplatiť viac ale na Zélande sa za ňu platí extra poplatok podľa počtu najazdených kilometrov, takže v konečnom dôsledku to vyjde tak isto ako jazdenie na benzín. Aj keď neviem ako to funguje v požičovniach, či je ten poplatok už zahrnutý v cene alebo vám ho naúčtujú až na konci výletu podľa skutočne najazdených kilometrov. Každopádne je to vec, na ktorú si treba dať pozor ak budete mať auto na naftu.

Doprava bola teda najdrahšia časť výletu. Keď spočítam spiatočnú cestu zo Žiliny na Zéland, plus prenájom auta, benzín a pár krát využitie verejnej dopravy, tak sa dostanem na číslo 1075€, čo bolo až 72% z celkovej sumy za výlet. Mimochodom, keď už sme pri doprave, tak na Zélande sa jazdí vľavo. Dá sa na to celkom dobre zvyknúť a najväčšie problémy budete mať so smerovkami a stieračmi, ktoré sú prehodené :) Ale väčšina áut sú automaty, takže vám v tom strese aspoň odpadne jedna dôležitá činnosť - radenie druhou rukou. K šoférovaniu na Zélande pridám ešte jednu vec a to, že vodiči tam pri prejazde cez kruháč doprava dávajú najskôr smerovku doprava a potom pri výjazde z kruháča doľava. Obrázok nižšie snáď povie viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: drivelife.co.nz)

Ubytovanie

Keďže som spával väčšinou v aute, tak som niečo ušetril na ubytovaní. Aj keď ale cestujete a spíte v aute, tak si niekedy musíte zaplatiť za parkovacie miesto v kempe. Niektoré kempy sú síce zadarmo ale väčšinou tam nemáte okrem smradľavých latrín žiadne ďalšie služby. Ak si priplatíte 6 až 10€, tak nájdete kempy s pitnou vodou, záchodmi a niekedy aj so sprchou (za ďalší malý poplatok). Komplet vybavené kempy začínajú od tých 10€ a dostanete sa až na 20€ za jednu noc. V tých lepších kempoch máte sprchy s teplou vodou, kuchyňu kde si môžete navariť a bývajú tam napríklad aj spoločenské miestnosti s TV, knihami a elektrickými zásuvkami na dobíjanie vašich vecí.

Ja som okrem dvoch nocí spal vždy v aute, kedy som 6x parkoval zadarmo a zvyšok som platil maximálne 12€ za miesto v kempe. Jednu z tých dvoch nocí mimo auta som spal na horskej chate počas dvojdňovej turistiky v Národnom parku Tongariro. Noc na chate vo veľkej miestnosti s ďalšími turistami z celého sveta ma vyšla na 22€. A tú druhú noc som si zaplatil malú izbičku hneď po tej turistike, kedy som za dva dni prešiel 57km a bol som taký unavený, že som proste musel mať normálnu posteľ :) Táto moja pohodlnosť ma stála 50€ za jednu noc. Spolu som teda za ubytovanie zaplatil 110€ za 13 nocí.

Stravovanie

Stravu som si väčšinou nakupoval v supermarketoch alebo som išiel do nejakého fastfoodu na mäsový koláč, sushi či kebab. Samozrejme som nesmel vynechať Novozélandské národné jedlo Fish'n Chips :D Za 3€ sa nejete ako králi :) Do výdajov na stravu som započítal aj vodu, pivo či zmrzlinu a spolu som za 14 dní stravovania zaplatil 135€. Ak budete niekedy na Zélande a pôjdete okolo nejakej ovocnej farmy, tak určite budú mať aj zmrzlinu. Jeden kopček stojí síce okolo 3€ ale zato je poriadny a ovocie do zmrzliny mixujú čerstvé, priamo pred vami, podľa toho akú príchuť si vyberiete. Okrem toho určite vyskúšajte aj príchuť "hokey pokey" ;)

Potraviny som navštevoval najmä Pak'n'Save, ktoré sú asi najlacnejšie, potom New World alebo Countdown, podľa toho čo bolo v danom meste. Keď budete na Zélande, tak určite vyskúšajte aj spomínané mäsové koláče. Sú to koláče z lístkového cesta plnené rôznymi druhmi mäsa, slaninkou, vajciami atď. Je to taká ich špecialitka. Stoja približne 3-4€ za kus. Jeden krát som sa bol najesť aj v reštaurácii a za tekvicovú polievku, jahňacie so zemiakmi a syrom a jedno pivo, som zaplatil 32€. Jedna večera a bola to vlastne štvrtina z dvojtýždňových nákladov na stravu... Celkovo je strava na Zélande drahšia ako u nás a najmä potraviny ako napríklad mäso, pečivo alebo mliečne výrobky sú drahšie aj niekoľkonásobne.

Ostatné výdavky

Ďalšou kategóriou, ktorá tvorila iba 4% z celkových nákladov boli platené výlety. Bol som v podstate iba na troch takýchto atrakciách. Prvý krát som platil za vstup do geotermálnej oblasti Wai-O-Tapu (20€), potom za prechádzku cez Hamurana Springs (vstup stál 11€ ale určite odporúčam!) a nakoniec som si prenajal bicykel, aby som prešiel cez Karangahake Gorge (30€). Takže spolu 61€.

Ďalšou mini kategóriou boli veci osobnej potreby, kde som počítal najmä hygienu, čiže poplatky za sprchy, pranie a sušenie v práčovniach alebo hygienické potreby či SIM kartu. Celkovo to bolo 43€. Za sprchu som platil vlastne iba raz (1,2€), lebo väčšinou som sa osprchoval v kempe, kde už som to mal v cene alebo som zašiel na plaváreň. Tam bývajú sprchy tiež väčšinou platené (ak si teda nezaplatíte normálny vstup za 3-4€). V práčovni zaplatíte približne 3€ za jedno pranie + sušenie.

Poslednou kategóriou boli suveníry, na ktoré som minul necelých 75€. Ak by ste potrebovali inšpiráciu, čo priniesť vašim blízkym z Nového Zélandu, tak ja som mojej rodine priniesol napríklad pískajúceho Kiwi plyšáka, ručne vyrábané mydlo z jahodovej farmy, ponožky s motívmi oviec alebo Kiwi, či napríklad kozmetiku z bublajúceho bahna z geotermálnych oblastí.

Zhrnutie

Keď si to teda zhrnieme, tak moje výdavky počas 14-tich dní na Novom Zélande boli nasledovné:

   Priemer
Spiatočná cesta Žilina - Nový Zéland395 €26 % 
Prenájom auta + benzín680 €45 %52€/deň
Ubytovanie110 €7 %8,5€/noc
Strava135 €9 %10€/deň
Výlety61 €4 % 
Veci osobnej potreby43 €3 % 
Suveníry75 €5 % 
SPOLU1499€  

Ušetriť by sa dalo napríklad cestovaním autobusmi namiesto auta ale to by som nestihol ani polovicu z toho, čo som stihol s autom. Plus by som viac minul za ubytovanie. A keď niekde idem iba na dva týždne, tak určite nechcem polovicu času stráviť iba pozeraním z okna autobusu. A druhá vec je tá, že autobus vás odvezie iba do mesta, pričom tie najkrajšie miesta sa nachádzajú niekedy aj desiatky kilometrov od civilizácie, takže buď by som tie miesta vôbec nevidel alebo by som musel zabíjať ešte ďalší čas napríklad stopovaním.

Užitočné informácie

Ja osobne si cestovanie na Zélande neviem predstaviť bez aplikácie CamperMate. Našiel som tam všetky dôležité info ohľadom polohy kempov, verejných WC, spŕch či práčovní. Okrem toho tam môžete nájsť aj hostely, potraviny či benzínové pumpy a ku všetkému nájdete aj recenzie od ostatných cestovateľov. Podobná aplikácia je aj Wikicamps.

Ak máte radi prírodu a turistiku, čo asi väčšina ľudí, ktorí na Zéland cestujú, tak rozhodne by ste nemali opomenúť web doc.govt.nz kde nájdete všetky dôležité info ohľadom turistických trás, horských chát či aktuálne informácie o uzáverách chodníkov. A ak sa budete chystať na niektorý z tzv. Great Walks, tak cez tento web si môžete rezervovať miesto na chate alebo v stanovom kempe. Toto odporúčam urobiť čo najskôr, pretože tie najznámejšie trasy bývajú vybookované aj niekoľko mesiacov dopredu.

Koho by zaujímala alternatíva cestovania autobusovou dopravou, tak na Zélande sa dajú kúpiť lístky na diaľkové autobusy aj podľa počtu cestovných hodín a podobná trasa ako tá, ktorú som absolvoval by trvala asi 30-35 hodín. Takýto lístok sa dá kúpiť na webe intercity.co.nz a stojí približne 145-170€ (podľa hodín). Cestovať môžete aj vlakmi ale vlaková sieť na Zélande nie je veľká. Sú to skôr také zážitkové jazdy a podľa toho sú stanovené aj ceny. Celodenná jazda z Aucklandu do Wellingtonu stojí 120€. Odchody všetkých vlakov si môžete nájsť na webe railnewzealand.com

Fotogaléria

Prechádzka pomedzi obrovské sekvoje v prírodnej rezervácii Hamurana Springs.
Prechádzka pomedzi obrovské sekvoje v prírodnej rezervácii Hamurana Springs. (zdroj: Roman Kalianko)
Východ slnka pri chate Oturere.
Východ slnka pri chate Oturere. (zdroj: Roman Kalianko)
Emerald Lakes počas jedného z mála slnečných dní mojej dovolenky.
Emerald Lakes počas jedného z mála slnečných dní mojej dovolenky. (zdroj: Roman Kalianko)
Výstup na najvyšší bod severného okruhu v Národnom parku Tongariro. Red Crater 1886m.
Výstup na najvyšší bod severného okruhu v Národnom parku Tongariro. Red Crater 1886m. (zdroj: Roman Kalianko)
Výhľad na Horu osudu :)
Výhľad na Horu osudu :) (zdroj: Roman Kalianko)
Gejzír Lady Knox a jeho každodenný riadený výtrysk pred publikom.
Gejzír Lady Knox a jeho každodenný riadený výtrysk pred publikom. (zdroj: Roman Kalianko)
Bublajúce bahno z Mud Pools pri meste Rotorua. Robí sa z neho aj kozmetika.
Bublajúce bahno z Mud Pools pri meste Rotorua. Robí sa z neho aj kozmetika. (zdroj: Roman Kalianko)
Upršaný deň v geotermálnej oblasti Wai-O-Tapu a slávne farebné jazierko Champagne Pool.
Upršaný deň v geotermálnej oblasti Wai-O-Tapu a slávne farebné jazierko Champagne Pool. (zdroj: Roman Kalianko)
Rovinatá krajina v okolí hory Taranaki.
Rovinatá krajina v okolí hory Taranaki. (zdroj: Roman Kalianko)
Te Rewa Rewa most v meste New Plymouth.
Te Rewa Rewa most v meste New Plymouth. (zdroj: Roman Kalianko)
V nízkej oblačnosti ukrytá kužeľová hora Taranaki.
V nízkej oblačnosti ukrytá kužeľová hora Taranaki. (zdroj: Roman Kalianko)
Vodopády Marokopa.
Vodopády Marokopa. (zdroj: Roman Kalianko)
Hotel Whangamomona leží uprostred tzv. cesty do zabudnutého sveta, Forgotten World Highway. Vnútri sa nachádza aj republika Whangamomona, kde dostanete aj pečiatku do pasu.
Hotel Whangamomona leží uprostred tzv. cesty do zabudnutého sveta, Forgotten World Highway. Vnútri sa nachádza aj republika Whangamomona, kde dostanete aj pečiatku do pasu. (zdroj: Roman Kalianko)
Pláž Waikawau, na ktorú sa dostanete iba tunelom. Alebo loďou.
Pláž Waikawau, na ktorú sa dostanete iba tunelom. Alebo loďou. (zdroj: Roman Kalianko)

Na záver ešte pripomínam, že ak sa vám moje fotky a článok páčili, môžete ma sledovať aj na Instagrame @zapisky_cestovatela. Nájdete tam oveľa viac fotografií nielen z Nového Zélandu ;)

A ak by ste mali nejaké otázky ohľadom Nového Zélandu, či už severného alebo aj južného ostrova, tak mi kľudne napíšte dole do komentárov alebo mi môžete napísať aj na roman (zavináč) zapiskycestovatela (bodka) sk

Roman Kalianko

Roman Kalianko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Volám sa Roman a cestovať som začal začiatkom roka 2015, kedy som absolvoval moju prvú veľkú cestu do Austrálie na tenisový turnaj Australian Open. V tom istom roku som dal výpoveď a začiatkom septembra som sa vybral na jeden rok na Nový Zéland. Cestou som navštívil aj Sri Lanku, Filipíny a Austráliu. Po návrate som sa vydal na ďalší výlet, tentokrát kratšiu dva a pol mesačnú cestu po Juhovýchodnej Ázii, kedy som precestoval Indiu, Singapur, Mjanmarsko, Thajsko a celý výlet som začínal na safari v Tanzánii. Týmto sa ale moje cesty v roku 2017 neskončili a koncom septembra som strávil 3 týždne na Arabskom poloostrove v Ománe. Medzi ďalšie vysnené krajiny, ktoré by som niekedy chcel precestovať patria napríklad Island, Bolívia či Namíbia. Tak mi držte palce pri ich budúcom objavovaní :) Zoznam autorových rubrík:  AfrikaÁziaAustrália a OceániaO cestovaníEkonomikaEurópa

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu