reklama

5000 rokov staré "osie hniezda"

Nekropola v tvare osích hniezd nachádzajúca sa v Ománe je najstarším archeologickým náleziskom svojho druhu na svete. Niektoré hrobky sa datujú až do prvej doby bronzovej a dnes sú súčasťou svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Úvodom by som chcel napísať, že ak sa vám moje fotky a článok budú páčiť, môžete ma sledovať aj na mojej stránke Zápisky cestovateľa na Facebooku. Nájdete tam oveľa viac fotografií nielen z Ománu ;)

Dedina Al Ayn. V strede vyschnuté koryto rieky.
Dedina Al Ayn. V strede vyschnuté koryto rieky. (zdroj: Roman Kalianko)

Hrobky ležia v okolí miest Bat, Al-Khutm a Al Ayn v severnej časti Ománu. Mne osobne sa podarilo dostať iba do Al Ayn, pretože k návšteve náleziska v Bat je potrebné 4x4 auto, ktoré som nemal a nálezisko v Al-Khutm som podľa dostupných informácii nedokázal presne lokalizovať. Malo by sa ale nachádzať 2km západne od Bat. Návšteva Al Ayn, jedného z troch nálezísk však stála za to. Miesto sa nachádza približne 15-20 minút pešej chôdze od cesty, takže je relatívne ľahko dostupné. Prístup môže byť ale znemožnený, pretože cestička k hrobkám vedie cez údolie, cez ktoré v prípade dažďov tečie rieka. Ja som našťastie prešiel suchou nohou v 40°C horúčave a mohol som si vychutnať toto históriou dýchajúce miesto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Cestou k hrobkám prechádzate aj pomedzi polia miestnych farmárov.
Cestou k hrobkám prechádzate aj pomedzi polia miestnych farmárov. (zdroj: Roman Kalianko)

Hlavné nálezisko je súčasťou dedinky Bat a ukrýva niekoľko pozostatkov monumentálnych veží a hrobiek. Miesto leží vo wádí Sharsah, približne 24km východne od mesta Ibri. Vedľajšie nálezisko v Al-Khutm ukrýva jednu monumentálnu vežu a spomínaná nekropola sa nachádza v Al Ayn. Spolu tieto miesta spoločne s miestnymi usadlosťami a zavlažovacím systémom pre poľnohospodárstvo, tvoria unikátny komplex kultúrnych pozostatkov vo výnimočnom stave zachovania. V Bat bolo objavených celkovo sedem veží s priemerom 20 až 25 metrov. Všetky boli postavené z tehál vyrobených z miestneho vápenca a pospájané jednoduchou maltou. Vnútro bolo priečkami rozdelené na niekoľko častí. Ich pôvodné využitie nie je známe, odhaduje sa však, že mohli byť používané ako základne iných veľkých stavieb (dnes už neexistujúcich) - buď domov alebo chrámov. Je však možné, že sa využívali aj celkom inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Majestátna hora priamo za nekropolou v Al Ayn.
Majestátna hora priamo za nekropolou v Al Ayn. (zdroj: Roman Kalianko)
Kvôli takejto fotke musíte vyšľapať na vedľajší, veľmi strmý kopec.
Kvôli takejto fotke musíte vyšľapať na vedľajší, veľmi strmý kopec. (zdroj: Roman Kalianko)

Hrobky v Al Ayn sú menšie ako tie v Bat, sú jednokomorové a postavené bez malty. Ich vek sa odhaduje na viac ako 4000 rokov. Jedinečnosť oboch miest je aj v tom, že v ich okolí sa nachádzajú prastaré lomy, v ktorých kedysi ťažili materiál na výrobu tehál a nachádzajú sa tam tiež pozostatky dielní na výrobu tehál. Zo starovekých textov z Mezopotámie (Irak), písaných klinovým písmom, sa tiež dozvedáme, že krajina Magan (Omán) bola v tom čase hlavným ťažiskom medi. Tá bola potom vyvážaná práve do Mezopotámie na severozápad a pravdepodobne aj na východ do údolia Indus (Pakistan). Archeologické dôkazy ukazujú, že takýto obchod na dlhé vzdialenosti mal vplyv aj na samotnú spoločnosti v Ománe. Tá sa začala viac upriamovať na hierarchiu a štrukturálne usporiadanie. Svedčia o tom práve hrobky, ktoré svojim usporiadaním, veľkosťou a tvarom, naznačujú vyššiu životnú úroveň a sociálne zmeny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Vnútri hrobiek nič nebolo.
Vnútri hrobiek nič nebolo. (zdroj: Roman Kalianko)

Archeologické lokality v Bat, Al-Khutm a Al Ayn, staré 4000 až 5000 rokov, zahŕňajú najvzácnejšie zoskupenie pohrebných pamiatok, veží a pozostatkov osídlení na Arabskom poloostrove, ktoré predstavujú mimoriadny príklad unikátnej reakcie starovekých obyvateľov Ománu na narastajúci počet obyvateľov a na kontakt s inými civilizáciami. Zub času, erózia a zvetrávanie mierne poškodili niektoré pamiatky ale vo všeobecnosti sú tieto miesta veľmi dobre zachované a naďalej vyjadrujú svoju výnimočnú kultúrnu hodnotu a neskutočnú monumentalitu.

Celkovo na tomto mieste nájdete asi 20 hrobiek.
Celkovo na tomto mieste nájdete asi 20 hrobiek. (zdroj: Roman Kalianko)
Obrázok blogu
(zdroj: Roman Kalianko)

Ak budete niekedy v Ománe, rozhodne vám odporúčam tieto priam magické miesta navštíviť. V prípade nejakých otázok ohľadom cesty do Ománu ma kľudne kontaktujte. Ak budem vedieť, rád poradím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver ešte pripomínam, že ak sa vám moje fotky a článok páčili, môžete ma sledovať aj na mojej stránke Zápisky cestovateľa na Facebooku. Nájdete tam oveľa viac fotografií nielen z Ománu ;)

Zdroj informácii: http://whc.unesco.org/en/list/434

Roman Kalianko

Roman Kalianko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Volám sa Roman a cestovať som začal začiatkom roka 2015, kedy som absolvoval moju prvú veľkú cestu do Austrálie na tenisový turnaj Australian Open. V tom istom roku som dal výpoveď a začiatkom septembra som sa vybral na jeden rok na Nový Zéland. Cestou som navštívil aj Sri Lanku, Filipíny a Austráliu. Po návrate som sa vydal na ďalší výlet, tentokrát kratšiu dva a pol mesačnú cestu po Juhovýchodnej Ázii, kedy som precestoval Indiu, Singapur, Mjanmarsko, Thajsko a celý výlet som začínal na safari v Tanzánii. Týmto sa ale moje cesty v roku 2017 neskončili a koncom septembra som strávil 3 týždne na Arabskom poloostrove v Ománe. Medzi ďalšie vysnené krajiny, ktoré by som niekedy chcel precestovať patria napríklad Island, Bolívia či Namíbia. Tak mi držte palce pri ich budúcom objavovaní :) Zoznam autorových rubrík:  AfrikaÁziaAustrália a OceániaO cestovaníEkonomikaEurópa

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu