reklama

Ako a kde hľadať lacné letenky?

Lacné letenky hýbu svetom lowcost cestovateľov a preto vám chcem v tomto článku ukázať, kde hľadať tie najlacnejšie a poradím vám aj zopár užitočných tipov ako ušetriť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)
Obrázok blogu

Ja sám mám za sebou 42 letov, takže určité skúsenosti s hľadaním lacných leteniek som už získal. Medzi tie naj, ktoré sa mi podarilo nájsť, bol napríklad let z Manily do Sydney za 50€, kedy ma stálo 1000km iba 14€. Dostal som sa však ešte nižšie a to na 12€ za 1000km, keď som za 299€ kúpil všetky tieto letenky:

  1. Miláno -> Rím

  2. Rím -> Addis Ababa

  3. Addis Ababa -> Dar Es Salaam

  4. Dar Es Salaam -> Dubaj

  5. Dubaj -> Mumbaj

  6. Bangkok -> Addis Ababa

  7. Addis Ababa -> Viedeň

  8. Viedeň -> Miláno

Ak by som chcel takýto itinerár poskladať teraz, s tým, že cieľovými mestami by boli iba Dar Es Salaam, Mumbaj a Bangkok (pretože aj v mojom prípade to tak bolo a ostatné mestá boli iba prestupy) a bookoval by som letenky na január, čo je v dostatočnom predstihu, tak by ma iba samotné letenky vyšli na 800€ bez batožiny, ktorú som mal ja zahrnutú už tej cene 299€. Takže aj s batožinou počítam, že by to vyšlo 900 až 1000€, čo by bolo 3x viac, než som zaplatil ja. Ako som sa teda dopracoval k takejto lacnej letenke? Čítaj ďalej :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Než sa ale dostanem k tomu najpodstatnejšiemu, tak mi nedá nespomenúť aj moju najdrahšiu letenku. Vždy lietam v ekonomickej triede ale raz som letel aj v biznis triede, čo však na prekvapenie nebolo až také drahé, ako let v ekonomickej triede na vnútroštátnom lete v Mjanmarsku. Vtedy som sa potreboval prepraviť z mesta Yangon na pláž Ngapali, vzdialenú iba 260km vzdušnou čiarou. Autobusom by to však trvalo viac ako 11 hodín a bol som vtedy už trochu unavený z cestovania, pretože som bol na cestách už viac ako mesiac, takže som si kúpil letenku. Pôvodne chceli tuším 110$ ale nakoniec mi zľavili aspoň na 90$. To je v prepočte 288€ !!! za 1000km. A teraz si to porovnajte s tou najlacnejšou letenkou :D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako hľadať lacné letenky

Ale poďme už na to podstatné. Najskôr vám dám pár tipov, ktoré vám pomôžu znížiť cenu letenky čo najnižšie a potom pridám aj niekoľko stránok, kde môžete lacné letenky hľadať.

1. Buďte flexibilní v dátumoch ale aj letiskách

Áno, niekedy musíte odletieť v presne stanovený deň ale ak máte aspoň minimálny rozsah dní, kedy by ste mohli niekam letieť, dokážete tak ušetriť aj stovky €. Viď jeden príklad za všetky - dal som si vyhľadať jednosmerné letenky na trase Bratislava - Mumbaj a tu je výsledok. Ak posuniete deň odletu o jeden jediný deň skôr alebo neskôr, tak rozdiel v cene môže byť aj viac ako dvojnásobný!

Obrázok blogu

Ušetriť môžete aj správnym výberom letiska. Netreba sa báť letieť napríklad z Budapešti či Katowíc, odkiaľ napríklad lieta lacno do celej Európy Wizzair. Alebo aj z Krakowa, kde sa po novom dostanete zo Žiliny (za 25€) alebo z Košíc (za 30€) autobusom trikrát denne priamo na letisko. Dopravu zabezpečuje od konca augusta Leo Express. Alebo napríklad do Milána sa viete dostať za 33€ (20€ letenka z Bratislavy a 13€ autobus na druhé letisko, odkiaľ budete mať pravdepodobne druhý let, pretože Miláno má až 3 letiská). Samozrejme si to treba prepočítať, či extra doprava na vzdialenejšie letisko sa stále oplatí vzhľadom na nižšiu cenu letenky oproti odletu napríklad z Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Skúste letieť s prestupom

Povedzme, že chcete letieť z Viedne do New Yorku. Najlacnejší priamy let na najbližší mesiac nájdete za 486€. Ale ak budete hľadať letenky s prestupom, tak sa môžete dostať na 261€. Tu ale záleží, ako rýchlo sa potrebujete dostať do cieľovej destinácie, pretože každým prestupom sa čas naťahuje. V tomto prípade by ste priamy let zvládli za 9 hodín 30 minút ale s prestupmi môžete letieť až 36 hodín. Je teda nutné nájsť ten správny kompromis medzi cenou a časom stráveným cestovaním.

Ďalším fígľom môže byť aj spôsob akým letenky vyhľadávate a koľko leteniek nakoniec kúpite. Niekedy sa dá ušetriť tak, že si danú trasu rozdelíte na dve alebo viac trás a budete hľadať letenky zvlášť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mne sa podobným spôsobom podarilo ušetriť na letenkách z Indie do Mjanmarska. Cestoval som vtedy po Ázii a bolo mi jedno z ktorého mesta budem odlietať, kde budem mať prestup a do ktorého mesta priletím. Mohol som teda kombinovať. Ako odletové mestá prichádzali do úvahy New Delhi alebo Jaipur a ako príletové mestá v Mjanmarsku buď Yangon alebo Mandalay. A prestup kdekoľvek v Ázii. Nakoniec v danej chvíli ako najlacnejšia alternatíva vyšla kombinácia Jaipur - Singapur s nízkonákladovkou Scoot za 118€ a Singapur - Yangon s ďalšou nízkonákladovkou JetStar za 86€. Letenky som bookoval iba 3 dni pred odletom, takže som sa nedostal na také ceny, než keby som ich bookoval napríklad 2 mesiace predtým. Správnou kombináciou som sa však vtedy dostal na najnižšiu možnú cenu. A nakoniec som si mohol na môj cestovateľský zoznam pripísať aj ďalšiu navštívenú krajinu, pretože spomínaný prestup v Singapure som si natiahol na 4 dni :)

3. "Kupujte letenky v utorok" a iné hlúposti

Čítal som už niekoľko podobných článkov ako je aj tento a v niektorých som sa dočítal, že najlacnejšie letenky sú v utorok o tretej. Tu sa ale treba riadiť základným pravidlom internetu, ktoré znie: netreba veriť všetkému, čo sa píše na internete. Žiadny konkrétny mesiac, deň, či dokonca presná hodina na kúpenie najlacnejšej letenky neexistuje. Zaujímavý článok na túto tému (ale v angličtine) nájdete na tejto adrese.

A tá pomerne rozšírená vec s inkognito prehliadaním tiež nie je pravda. Kto to ešte nepočul, tak: povráva sa, že ak navštívite stránku aerolinky a hľadáte určitú letenku, ktorú ale nekúpite a potom sa na stránku znova vrátite a hľadáte tú istú letenku, tak automaticky vraj bude drahšia lebo aerolinka už vie, že ste ju hľadali minule a chcete ju. A inkognito prehliadanie vám vraj ukáže tú nižšiu cenu. Tak toto pravda bohužiaľ nie je. Rozdiel v cene síce môžete zaznamenať ale nie je to kvôli tomu, že by sledovali vašu aktivitu. Ceny leteniek sa proste neustále pohybujú hore-dole a to, že danú stránku navštívite viackrát na to nemá žiadny vplyv. Veď čo už by to bolo za obchodníka, ktorý vám najskôr dá dobrú cenu ale vy sa pre istotu poobzeráte aj po iných obchodoch a keď sa vrátite s tým, že nič lacnejšie ste nenašli, tak obchodník vám zrazu povie: "Hej, ale teraz vám to predám drahšie". Takto by predsa stratil kopec zákazníkov, ktorý by sa k nemu hneď otočili chrbtom.

V skutočnosti je to tak, že ak si na stránke aerolinky pozeráte nejaký konkrétny let, tak automaticky je vám pridelené tzv. PNR číslo. A to znamená, že na určitý čas sa dané miesto v lietadle javí ako obsadené aj keď ste ho ešte reálne nekúpili a vy tak máte šancu si letenku bez problémov kúpiť, aby vás niekto rýchlejší neobehol. To ale ovplyvňuje cenu ostatných voľných miest. Ak si to ale v tom momente rozmyslíte, letenku nekúpite a zo stránky odídete, tak PNR ostáva aktívne ešte nejaký čas. A ak sa v tom čase vrátite späť na stránku a budete hľadať ten istý let, tak cena môže byť rozdielna, pretože podľa PNR je ako keby vypredaných viac miest. A cena letenky, sa okrem iného, odvíja práve aj od počtu predaných miest - tam už môže mať každá aerolinka nastavený svoj vlastný vzorec, či sa ceny budú zvyšovať alebo znižovať. Preto vám žiadne inkognito prehliadanie nepomôže.

4. Kupujte letenky priamo cez aerolinku

Väčšinu leteniek, ktoré som v živote kúpil, som kupoval priamo cez aerolinku. Boli totiž lacnejšie ako cez vyhľadávače a porovnávače leteniek ako napríklad kiwi.com a podobné. Spočiatku sa síce môže zdať, že napríklad cez spomínaný portál kiwi.com je cena lacnejšia ale väčšinou si ešte musíte k danej letenke doplatiť batožinu. A práve na tomto na vás zarábajú. Častokrát je práve batožina už zahrnutá v cene letenky, pričom kiwi.com sa tvári, že nie a vy si ju musíte znova zaplatiť! Iné vyhľadávače zachádzajú ešte ďalej a počas procesu rezervácie vám nenápadne k cene letenky pripočítajú rôzne nepotrebné služby a nezmyselné poplatky, takže nakoniec sa s cenou dostanete minimálne na cenu, akú ponúka aj aerolinka ale často aj vyššiu. Okrem toho, ak nastane akýkoľvek problém, tak zákaznícka podpora väčšiny porovnávačov a vyhľadávačov stojí za prd a buď sa nedovoláte vôbec alebo nič nevybavíte alebo sa proces toľko naťahuje, že stratíte nervy a kúpite si radšej inú letenku. Ďalšiu vec, ktorú treba spomenúť je aj to, že ak lietate po Európe, tak podľa zákonov EÚ máte v prípade meškania letu nárok na určité odškodné. Ak si však letenku kúpite cez sprostredkovateľa, tak približne polovica odškodného poputuje na ich účet!

Ak už si teda chcete kúpiť letenku cez sprostredkovateľa, pretože niekedy je to naozaj výhodnejšie, tak kupujte najmä cez overené weby s dobrými recenziami. Ja som napríklad spomínanú letenku za 299€ kupoval cez pelikan.sk. Rozhodne by som sa ale vyhol napríklad stránkam ako Tripsta, Bravofly alebo GotoGate, resp. by som cez nich kúpil iba naozaj super lacnú letenku za sumu, ktorej by mi nebolo až tak ľúto, keby náhodou prepadla.

5. Nie všetky vyhľadávače sú rovnocenné

Rozdiel je hlavne v tom, že niektoré vyhľadávače ignorujú nízkonákladovky, takže vám vôbec nenájdu tie najlacnejšie letenky. Napríklad cez populárny Kayak nenájdete lety cez Ryanair, AirAsia a iných nízkonákladoviek. Iné vyhľadávače vám zas nenájdu letenky zo stránok, ktoré nie sú po anglicky. Ak chcete nájsť tú najlacnejšiu letenku, musíte teda použiť viacero vyhľadávačov. Ktoré konkrétne používam ja sa dočítate nižšie.

6. Skúste hľadať v inej mene

Osobne som túto možnosť na kúpu letenky ešte nevyužil ale funguje to všeobecne na rôzne nákupy cez internet. Ak letíte napríklad do Austrálie a vaša mena je v danom okamihu silnejšia (€) oproti inej ponúkanej mene (austrálsky dolár), skúste si v nastaveniach zmeniť zobrazenie ceny v tej druhej mene. Nefunguje to vždy ale niekedy je to lacnejšie. Všeobecne za rôzne produkty a služby ponúkané cez internet v rôznych častiach sveta, môžete zaplatiť odlišné sumy. Ja som mal napríklad takú skúsenosť, že predplatné istého softvéru stálo v eurách 12€ za mesiac ale keď som zmenil menu na singapúrsky dolár, tak po prepočte to vyšlo iba na 9€ za mesiac. Štvrtinu ceny som tak dokázal ušetriť iba jednoduchou zmenou meny.

Zmenu meny aplikujte ale iba priamo na stránkach aeroliniek. Pri vyhľadávačoch to fungovať nebude.

7. Hľadajte letenky pre jednu osobu

Ak chcete kúpiť letenky pre viacero osôb naraz, tak ušetríte, ak kúpite každú letenku zvlášť. Ak napríklad cestujete traja a dáte si vyhľadať letenky z bodu A do bodu B pre tri osoby naraz, tak za každé miesto budete platiť rovnakú a tú najvyššiu cenu a to aj vtedy, keď niektoré miesta sú lacnejšie. Napríklad sedadlo A stojí 100€, sedadlo B stojí 200€ a sedadlo C stojí 300€, tak vám naúčtujú 3 x 300€. Ak budete hľadať ale každú letenku zvlásť, tak zaplatíte presné sumy za dané miesto.

8. Sledujte akcie aeroliniek

Staňte sa ich fanúšikmi na Facebooku a odoberajte ich newsletter. Niekedy dobré akcie trvajú iba pár hodín a vtedy je fajn, keď vám príde upozornenie priamo na email. Cez Facebook zasa môžu robiť rôzne súťaže. Napríklad minule robili súťaž AirAsia, kedy spustili online vysielanie na Facebooku a pýtali sa jednoduché otázky, na ktoré stačilo čo najrýchlejšie a správne odpovedať do komentára. Ten najrýchlejší vždy dostal naozaj slušný počet bodov na kúpu leteniek.

9. Fuel dumping

Poslednou možnosťou ako nájsť lacné letenky, je tzv. fuel dumping. Je to zložitejšia metóda hľadania leteniek. Neviem presne ako to funguje, píšem to sem iba preto, aby ste vedeli, že niečo také existuje a podrobnejšie informácie si musíte nájsť už sami.

Kde hľadať lacné letenky

Kedysi bol mojím najobľúbenejším vyhľadávačom web momondo.com a stále patrí medzi tie najlepšie ale pribudli k nemu aj ďalšie s lepšími možnosťami vyhľadávania. Používam teda Google Flights ale aj kiwi.com ale iba na samotné vyhľadanie letov, ktoré potom kupujem priamo cez vybranú aerolinku. Cez tieto vyhľadávače si viete zvoliť viacero odletových aj príletových letísk, viete zadať aj rozpätie dátumov kedy chcete odlietať a kedy sa vrátiť, prípadne hľadať najlacnejšie letenky z daného letiska smerom "kamkoľvek". Výborným vyhľadávačom v tomto smere je aj azair.eu ktorý obsahuje snáď všetky svetové lowcost aerolinky.

Okrem toho sledujem aj niekoľko tzv. "lovcov leteniek" na Facebooku. Ide o skupinu ľudí, ktorí hľadajú lacné letenky a následne ich zverejňujú na svojich weboch. Mám ich na svojom zozname viac ako 20 a tu sa s vami podelím o 10 najlepších:

https://www.facebook.com/cestujlevnecom/

https://www.facebook.com/fly4free.cheap.flights/

https://www.facebook.com/kadetade/

https://www.facebook.com/secretflying/

https://www.facebook.com/travelfree/

https://www.facebook.com/akcniletenkycom/

https://www.facebook.com/pelipeckysk/

https://www.facebook.com/honzovyletenky/

https://www.facebook.com/letenkyzababku/

https://www.facebook.com/letenkylevneonline/

Na záver budem rád, za každý komentár prípadne otázky. Tie mi môžete poslať aj na roman (zavináč) zapiskycestovatela (bodka) sk

Roman Kalianko

Roman Kalianko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Volám sa Roman a cestovať som začal začiatkom roka 2015, kedy som absolvoval moju prvú veľkú cestu do Austrálie na tenisový turnaj Australian Open. V tom istom roku som dal výpoveď a začiatkom septembra som sa vybral na jeden rok na Nový Zéland. Cestou som navštívil aj Sri Lanku, Filipíny a Austráliu. Po návrate som sa vydal na ďalší výlet, tentokrát kratšiu dva a pol mesačnú cestu po Juhovýchodnej Ázii, kedy som precestoval Indiu, Singapur, Mjanmarsko, Thajsko a celý výlet som začínal na safari v Tanzánii. Týmto sa ale moje cesty v roku 2017 neskončili a koncom septembra som strávil 3 týždne na Arabskom poloostrove v Ománe. Medzi ďalšie vysnené krajiny, ktoré by som niekedy chcel precestovať patria napríklad Island, Bolívia či Namíbia. Tak mi držte palce pri ich budúcom objavovaní :) Zoznam autorových rubrík:  AfrikaÁziaAustrália a OceániaO cestovaníEkonomikaEurópa

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu