reklama

Na Nový Zéland za 180 sekúnd

Získať víza na Nový Zéland a navštíviť ho na viac ako tri mesiace môže byť ozajstný oriešok. Od úspechu či neúspechu vás môžu deliť iba sekundy. V tomto článku nájdete cenné rady a moje skúsenosti s celým procesom získania víz.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

180 sekúnd! Tri minúty, na ktoré som čakal takmer dva roky. Tri minúty, ktoré mi zmenili život. Chvíľka, za ktorú sa minuli víza pre Slovákov cestujúcich na druhý koniec sveta. Na prvý pokus mi to nevyšlo a tak som musel čakať celý jeden rok na otvorenie novej kvóty, pretože som bol pevne rozhodnutý, že chcem ísť na najvzdialenejšie miesto sveta, kam sa zo Slovenska môžete dostať. Nový Zéland! Alebo po maorsky Aotearoa - krajina dlhého bieleho oblaku.

Aby som to objasnil, tak Nový Zéland môžete samozrejme navštíviť ako turista aj na bežné turistické víza, ktoré dostanete hneď po prílete. A cestovať po Zélande s nimi môžete celé 3 mesiace. Mne sa však tri mesiace málili a chcel som Zéland spoznať detailnejšie a preto som sa rozhodol, že požiadam o Working Holiday víza, ktoré umožňujú ostať v krajine až jeden rok a dokonca umožňujú aj pracovať. Háčik je však v tom, že každoročne dostane tieto víza iba 100 Slovákov. A to tých 100 najrýchlejších. Systém totiž funguje tak, že imigračné stanoví dátum a čas, kedy sa otvorí online registrácia žiadateľov o víza a vtedy začína tuhý boj o každé miesto. Musíte čo najrýchlejšie vyplniť niekoľko stranový formulár o tom, že spĺňate všetky stanovené podmienky na zisk víz, že ste bezúhonným a zdravým uchádzačom s dobrým charakterom, že nie ste terorista a podobne. Aj na takéto otázky totiž musíte odpovedať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo Nový Zéland?

Pôvodne bola mojim cieľom Austrália. Rozmýšľal som nad tým už počas výšky ale po jej absolvovaní som nastúpil do práce, aby som si najskôr niečo zarobil. Neskôr som sedel s kamarátmi na pive a tí prišli s myšlienkou, že by vyrazili cestovať a pracovať na Nový Zéland. Vraj tam chodí veľa ľudí z celého sveta, práca v poľnohospodárstve na farmách či v sadoch sa dá nájsť relatívne ľahko, je tam krásna príroda a život takýchto cestovateľov je vraj celkom jednoduchý. Kúpite si auto, v ktorom bývate aj cestujete a popri tom pracujete tam, kde vás vietor zaveje. A takýto nápad sa mi celkom zapáčil. Okrem toho som mal už predtým napozeraných niekoľko dokumentov o Novozélandskej prírode, ktorá ma ihneď očarila. Hory, pláže, jazerá, púšte, ľadovce, dažďové lesy... Proste všetko, čo vám príroda môže ponúknuť a to na relatívne malom priestore. Nový cieľ bol teda jasný, ostávalo už iba získať víza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sú to Working Holiday víza?

Je to typ pracovných víz, ktoré vám umožňujú ostať na Novom Zélande 12 mesiacov a popri cestovaní vám umožňujú aj pracovať. Nie však dlhšie ako 6 mesiacov u jedného zamestnávateľa. Umožňujú vám aj štúdium, a to maximálne 6 mesiacov. V nasledujúcich bodoch upresním všetky podmienky, ktoré je potrebné splniť na ich získanie. Sú to oficiálne informácie zo stránky imigračného a overiť si ich môžete na tejto adrese www.immigration.govt.nz

  • Musíte mať vek 18-35 rokov (35 vrátane, takže požiadať o víza môžete až pokiaľ nedovŕšite 36 rokov).

  • Musíte vedieť preukázať, že máte minimálne 4200$ plus ďalšie financie na spiatočnú letenku, prípadne už kúpenú spiatočnú letenku.

  • Musíte mať platné cestovné poistenie počas celej dĺžky pobytu.

  • Musíte mať cestovný pas platný ešte aspoň 15 mesiacov potom, čo prvýkrát vstúpite na Nový Zéland.

  • Musíte dodať röntgen hrudníka ak ste v posledných piatich rokoch strávili viac ako 3 mesiace v krajine s vysokým výskytom tuberkulózy (podrobnosti na webe imigračného).

  • Musíte byť človek s dobrým charakterom, čo znamená, že nesmiete byť v minulosti trestaný, deportovaný z inej krajiny a podobne (v tomto smere majú ale nejaké tolerancie, takže podrobnosti si treba pozrieť na webe imigračného).

  • Musíte byť zdravý, bez nutnosti budúcej hospitalizácie alebo zákroku, o ktorých už viete.

To sú základné podmienky, ktoré musíte spĺňať. Potom už vám neostáva nič iné ako len mať rýchle prsty a ste tam :) Kvóta sa otvára každý rok v apríli v nočných hodinách. Kvôli časovému posunu to u nás vychádza okolo polnoci (presný dátum a čas treba sledovať na webe imigračného). Mne sa to teda na prvý krát nepodarilo, pretože celý formulár som vyplnil za necelých 5 minút a to už bolo bohužiaľ neskoro. Svojho sna som sa však nevzdal a o rok som šťastie pokúšal znova. Už lepšie pripravený a aj s malou pomocou softvéru, ktorý určitú časť formulára vyplnil za mňa automaticky. Takéto praktiky však nie sú oficiálne povolené ale ešte som nepočul žiadny prípad, kedy by niekomu na to vôbec prišli. Takže som nenechal nič na náhodu a formulár som mal vyplnený za tri minúty. Tým najdôležitejším krokom pri vypĺňaní je posledná časť, kedy vás systém pustí k platbe poplatku za spracovanie žiadosti. Ak sa dostanete až k tomuto kroku, tak na 99% víza získate. Ak vás tam systém ale nepustí, tak máte pravdepodobne smolu a kvóta je už zaplnená. Pred dvomi rokmi bol poplatok za víza 165$, teraz je to už 208$.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém môže nastať aj so stabilitou serverov, pretože to niekedy býva dosť veľký nápor a o sto voľných miest bojuje niekoľko násobne viac ľudí. Nie je teda neobvyklé, že sa vám formulár vôbec nenačíta alebo vyplníte jednu stranu, prejdete na druhú a prvá sa vám vymaže a podobne. Takéto problémy majú najmä Česi, ktorí majú síce kvótu až 1200 miest ale záujem je tiež oveľa väčší. Vypĺňanie formulára tak môže trvať aj hodinu, pretože server je preťažený a všetko sa načítava pomaly alebo vôbec. Ja osobne som však až také veľké problémy pri našej kvóte nezaznamenal, aj keď pomalšie načítavanie sa prejavilo aj u mňa. Ak víza ale naozaj chcete získať, tak je dobré si pripraviť minimálne počítač a smartfón, cez ktoré budete registráciu skúšať. Viacerí ľudia totiž mali takú skúsenosť, že cez počítač im formulár pri tom nápore nenačítalo ale cez smartfón áno. Takže mať takúto možnosť príde určite vhod. Samozrejmosťou je aj kvalitné pripojenie k internetu. Môžem tiež prezradiť, že ten softvér, ktorý som použil na automatické vyplnenie dotazníka je iba obyčajné rozšírenie do internetového prehliadača. Dá sa to stiahnuť snáď do všetkých známych prehliadačov. Stačí hľadať pod heslom "autofill".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou samozrejmosťou bolo aj trénovanie vypĺňania dotazníka. Ten je však dostupný až v momente otvorenia kvóty, čo sa dá obísť tak, že si vytvoríte falošný profil a trénujete vypĺňanie napríklad cez Nemecko, pretože oni majú víza neobmedzené a formulár majú dostupný celý rok. Takáto metóda tiež asi nie je úplne s kostolným poriadkom, takže odporúčam len na vlastné riziko. Drvivá väčšina úspešných žiadateľov však takýmto tréningom prešla, takže by to nemal byť taký problém. Dôležité je najmä to, aby ste pri tréningovom vyplnení formuláru celú žiadosť aj nepotvrdili a následne nezaplatili aj poplatok. Počul som už totiž aj o takýchto výmyselníkoch :D

Poslednou dôležitou vecou je platobná karta. Môžete použiť kreditnú aj debetnú, VISA aj MasterCard ale treba si v banke skontrolovať, či máte povolené platby cez internet, aby vám to platbu akceptovalo. Mne najväčší problém narobila moja nervozita, pretože pri platbe som zle naťukal kód zo zadnej strany platobnej karty a musel som to rýchlo opakovať. Našťastie som toto všetko stihol za tri minúty a bolo to dostatočne rýchlo na to, aby mi o dva dni prišiel email, ktorý ma neskutočne potešil: "I am pleased to inform you that your application for a work visa under a Working Holiday Scheme has been approved.“ :) Ak ste platbu úspešne odoslali ale takýto email vám neprišiel, tak nezúfajte. Víza ste na 99% získali ale v systéme sa môže stať, že vám zabudne odoslať potvrdzovací email. Preto je najlepšie skontrolovať si stav vašej žiadosti priamo na webe imigračného vo vašom účte.

Po tejto správe som tak konečne mohol začať plánovať moju veľkú cestu na druhý koniec sveta. K vízam ešte dodám, že od momentu, kedy vám víza schvália máte jeden rok na to, aby ste na Nový Zéland aj skutočne vycestovali. Ročná platnosť víz sa potom začne počítať dňom vstupu na Zélandskú pôdu. Ak by ste z akéhokoľvek dôvodu na Zéland do jedného roka nemohli odcestovať, tak vedzte, že druhú šancu na získanie Working Holiday víz už nedostanete. Víza sa dajú získať iba jeden krát za život! Pre zaujímavosť ešte poviem, že imigrační úradníci vedia byť veľmi citliví na dovoz všetkých zakázaných vecí a sú za to aj mastné pokuty. Takže určite si so sebou neberte napríklad med alebo topánky či iné kempingové vybavenie špinavé od blata. To kontrolujú naozaj poctivo. Svoju prírodu si neskutočne vážia a nechcú dopustiť žiadnu kontamináciu ich jedinečnej fauny a najmä flóry.

Ak už budete na Novom Zélande a ročný pobyt sa vám bude zdať krátky, tak ako mne, tak Working Holiday víza sa dajú ešte predĺžiť o ďalšie 3 mesiace. Musíte však splniť podmienku, že počas prvého roku odpracujete minimálne 3 mesiace v poľnohospodárstve. Potom si stačí vyplniť papierovú žiadosť a doložiť všetky potrebné dokumenty a môžete sa tešiť na ďalšie 3 mesiace. Žiadosť si ale nenechávajte na poslednú chvíľu, pretože proces schvaľovania môže trvať aj mesiac. Väčšinou to tak dlho netrvá a pár mojich kamarátov to malo za týždeň vybavené ale ja som musel čakať až tri týždne.

Osobne môžem takúto skúsenosť odporučiť každému. Ja som na Novom Zélande prežil 15 mesiacov, z ktorých som 9 mesiacov pracoval a zvyšok som cestoval a spoznával celú krajinu. Teda vlastne iba južný ostrov, pretože na sever som sa dostal iba do Wellingtonu na dva dni, keď už som letel domov. A keďže chcem spoznať aj sever, tak sa tam plánujem niekedy ešte vrátiť. Ale už iba na klasické turistické víza. Dúfam, že mi teda tie 3 mesiace budú na sever stačiť :)

A čo vy? Boli ste už na Novom Zélande? Ktoré miesta sa vám páčili najviac? Ja o tých mojich "naj" napíšem možno v jednom z ďalších článkov. Dovtedy prikladám aspoň malú fotogalériu ako predkrm ;)

Ak by ste mali nejaké ďalšie otázky ohľadom získania Working Holiday víz, kľudne napíšte komentár alebo mi pošlite email na roman (zavináč) zapiskycestovatela (bodka) sk

A tiež môžete sledovať aj moju stránku na Facebooku :) Zápisky cestovateľa

Roman Kalianko

Roman Kalianko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Volám sa Roman a cestovať som začal začiatkom roka 2015, kedy som absolvoval moju prvú veľkú cestu do Austrálie na tenisový turnaj Australian Open. V tom istom roku som dal výpoveď a začiatkom septembra som sa vybral na jeden rok na Nový Zéland. Cestou som navštívil aj Sri Lanku, Filipíny a Austráliu. Po návrate som sa vydal na ďalší výlet, tentokrát kratšiu dva a pol mesačnú cestu po Juhovýchodnej Ázii, kedy som precestoval Indiu, Singapur, Mjanmarsko, Thajsko a celý výlet som začínal na safari v Tanzánii. Týmto sa ale moje cesty v roku 2017 neskončili a koncom septembra som strávil 3 týždne na Arabskom poloostrove v Ománe. Medzi ďalšie vysnené krajiny, ktoré by som niekedy chcel precestovať patria napríklad Island, Bolívia či Namíbia. Tak mi držte palce pri ich budúcom objavovaní :) Zoznam autorových rubrík:  AfrikaÁziaAustrália a OceániaO cestovaníEkonomikaEurópa

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu